Geotalks AB

Ett familjeägt kunskapsföretag. I företaget arbetar Mats Larsson och Britta Wåhlin Larsson.

Mats är Geoteknisk ingenjör. Britta är Universitetslektor, Phd. 

Organisationsnummer 559415-0962

Säte: Stumsnäs Tyskvägen 10, Vikarbyn. Rättviks kommun
Bankgiro: 124-0027 Handelsbanken

IBAN SE02 6000 0000 0004 5661 6268

Swish-nummer 1230957704

Har F-skattsedel VAT nummer SE559415096201

Innehar konsultansvarsförsäkring (Länsförsäkringar)

Verksamhet. Bolaget ska bedriva konsultverksamhet såsom utbildning, mentorskap, författarskap och presentation inom geoteknik samt därmed förenlig verksamhet.

Affärsidé

Prata geoteknik så att alla förstår.

Uppnådda resultat

Mats Larsson har mer än 45 års teknisk erfarenhet inom geoteknik. Mest som geoteknisk ingenjör i infrastrukturprojekt med ledning och uppdragshantering av geotekniska utredningar men även som chef för geoteknisk verksamhet. Tack vare sina ledaregenskaper, uppdragserfarenheter, geotekniska kunskaper och ett stort nätverk är Mats särskilt lämpad som mentor eller utbildare.

  • Ledarerfarenhet. Mer än 30 års ledarerfarenhet inom geoteknik och grundläggning.
  • Medverkade som författare eller medförfattare i ett dussintal tekniska artiklar publicerade i svenska branschtidningar.
  • Vidareutbildat ett hundratal unga geotekniska ingenjörer/fältgeotekniker inom Vectura / Sweco / WSP, 2015 – 2020
  • Varit mentor för ett tiotal unga ingenjörer inom Vectura, Sweco och WSP, 2012 – pågående
  • Hållit flera hundra tekniska föreläsningar inom Geoteknik och grundläggning för grupper mellan 5 till 200 personer.
  • Arbetat internationellt (Finland, Norge, Danmark och Indien) i mer än sex år.
  • Undervisat Geoteknik i Byggingenjörsprogrammet, Högskolan Dalarna, 2022-pågår
  • Utbildat WSP Byggkonstruktörer i Geologi, Geoteknik och Grundläggning, 2023 – pågår
  • Gästföreläsare  Luleå Tekniska Universitet, avdelningen för geoteknologi, 2018 – 2024. ”Practical aspects of drilled piles.” och Jord som konstruktionsmaterial (2024).
  • Geologiska vandringar i Rättvik 2024. 
  • Geolabb för barn 2024, Orsa 2/9 och Rättvik 9/9

Pågående arbeten 2025

Boksignering på Grundläggningsdagen 2025, 13/3

Geologi i Rättvik, fördelar och nackdelar. Föreläsning 27/3. Arrangör: Studiefrämjandet och Naturskyddsföreninggen 

Försäljning av den Svenska barnboken om geoteknik ”Alfred Jordborraren åker till Siljansringen”.

Försäljning av de engelska barnboken om geoteknik ”Alfred The soil driller goes to Siljan Geopark”.

Arbete med ett arbetshäfte till barnboken om Alfred Jordborraren pågår.

Arbete med ny barnbok pågår. En uppföljare till boken om Alfred Jordborraren

Pågående mentorskap i projekt för unga geotekniker på WSP. 

Gästföreläsning ”Borrade stålrörspålar”. Luleå Tekniska Universitet, avdelningen för geoteknologi. 6 Maj 2025

Gästföreläsning ”Jord som konstruktionsmaterial”. Luleå Tekniska Universitet, avd för geoteknologi, hösten 2025

 

Undervisning i Geoteknik på Byggingenjörsprogrammet, Högskolan Dalarna. Hösten 2025

Geologipromenader Rättviks Kulturhus/Naturmuseum. 2025

Geolabb för barn på Höstlovet (Lek och lär med jord och sten) 2025. Mora kommun. 

Geologins Dag 13/9, 2025. Två aktiviteter på uppdrag av Rättviks kommun. Geolabb för barn samt Geologipromenad. 

Branschsekreterare för Svensk Grundläggning.

 

Geotalks AB

Ett familjeägt kunskapsföretag. I företaget arbetar Mats Larsson och Britta Wåhlin Larsson.

Mats är Geoteknisk ingenjör. Britta är Universitetslektor, Phd. 

Organisationsnummer 559415-0962

Säte: Stumsnäs Tyskvägen 10, Vikarbyn. Rättviks kommun
Bankgiro: 124-0027 Handelsbanken

IBAN SE02 6000 0000 0004 5661 6268

Swish-nummer 1230957704

Har F-skattsedel VAT nummer SE559415096201

Innehar konsultansvarsförsäkring (Länsförsäkringar)

Verksamhet. Bolaget ska bedriva konsultverksamhet såsom utbildning, mentorskap, författarskap och presentation inom geoteknik samt därmed förenlig verksamhet.

Affärsidé

Prata geoteknik så att alla förstår.

Uppnådda resultat

Mats Larsson har mer än 45 års teknisk erfarenhet inom geoteknik. Mest som geoteknisk ingenjör i infrastrukturprojekt med ledning och uppdragshantering av geotekniska utredningar men även som chef för geoteknisk verksamhet. Tack vare sina ledaregenskaper, uppdragserfarenheter, geotekniska kunskaper och ett stort nätverk är Mats särskilt lämpad som mentor eller utbildare.

  • Ledarerfarenhet. Mer än 30 års ledarerfarenhet inom geoteknik och grundläggning.
  • Medverkade som författare eller medförfattare i ett dussintal tekniska artiklar publicerade i svenska branschtidningar.
  • Vidareutbildat ett hundratal unga geotekniska ingenjörer/fältgeotekniker inom Vectura / Sweco / WSP, 2015 – 2020
  • Varit mentor för ett tiotal unga ingenjörer inom Vectura, Sweco och WSP, 2012 – pågående
  • Hållit flera hundra tekniska föreläsningar inom Geoteknik och grundläggning för grupper mellan 5 till 200 personer.
  • Arbetat internationellt (Finland, Norge, Danmark och Indien) i mer än sex år.
  • Undervisat Geoteknik i Byggingenjörsprogrammet, Högskolan Dalarna, 2022-pågår
  • Utbildat WSP Byggkonstruktörer i Geologi, Geoteknik och Grundläggning, 2023 – pågår
  • Gästföreläsare  Luleå Tekniska Universitet, avdelningen för geoteknologi, 2018 – 2024. ”Practical aspects of drilled piles.” och Jord som konstruktionsmaterial (2024).
  • Geologiska vandringar i Rättvik 2024. 
  • Geolabb för barn 2024, Orsa 2/9 och Rättvik 9/9

Pågående arbeten

Boksignering på Grundläggningsdagen 2025, 13/3

Geologi i Rättvik, fördelar och nackdelar. Föreläsning 27/3. Arrangör: Studiefrämjandet

Försäljning av den Svenska barnboken om geoteknik ”Alfred Jordborraren åker till Siljansringen”.

Försäljning av de engelska barnboken om geoteknik ”Alfred The soil driller goes to Siljan Geopark”.

Arbete med ett arbetshäfte till barnboken om Alfred Jordborraren pågår.

Arbete med ny barnbok pågår. En uppföljare till boken om Alfred Jordborraren

Pågående mentorskap Sweco och WSP. 

Inspelning av fyra geotekniska instruktionsfilmer på engelska, WSP. 

Gästföreläsning ”Borrade stålrörspålar”. Luleå Tekniska Universitet, avdelningen för geoteknologi. 6 Maj 2025

Undervisning i Geoteknik på Byggingenjörsprogrammet, Högskolan Dalarna. Hösten 2025

Geologipromenader Rättviks Kulturhus/Naturmuseum. 2025

Geolabb för barn på Höstlovet (Lek och lär med jord och sten)

Kunder

Luleå Tekniska Universitet

Högskolan Dalarna

KELLER Sverige AB

Länsstyrelsen Dalarna

Mora kommun

Naturum Dalarna

Multi Ethnic Consulting AB

WSP Sverige AB

Sweco Sverige AB

Svensk Grundläggning

Visit Dalarna

Rättviks kommun

Orsa Kommun

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Translate »